Op 17 december 2006 werd tijdens de Bonhams Ferrari veiling in Gstaad een Maserati Ghibli Open Cup geveild met chassisnummer 00361226. Op 30 mei 2007 reed de auto voor het eerst weer op een circuit. Op Zandvoort, waar hij voor het laatst in 1995 racete.

Tussen 1992 en 1998 werden 2.303 Maserati Ghibli’s gebouwd, in verschillende motorvarianten en uitvoeringen. In 1995 werden 23 stuks van de Ghibli Open Cup gebouwd, met een 2 liter motor die maar liefst 330 PK leverde bij 6500 toeren. De Ghibli Open Cup was bedoeld als merkenserie voor ‘gentlemen racers’ en het seizoen 1995 bestond uit negen races door half Europa. Voor een deel als voorprogramma van de DTM, maar op Zandvoort gaven de Ghibli’s acte de présence tijdens Italia a Zandvoort. Aangezien de reglementen verordonneerden dat er niet gesleuteld mocht worden aan de motor, de turbo’s, de versnellingsbak en het differentieel, afgezien van het normale onderhoud, betekende de Ghibli Open Cup een raceserie met 23 gelijkwaardige auto’s waar de coureur en de afstelling het verschil zouden maken. Spektakel verzekerd en qua kosten behoorlijk in de hand te houden.

In oorspronkelijke staat
De Ghibli Open Cup in dit verhaal heeft chassisnummer 00361226 en is een van de auto’s die op 25 juni 1995 tijdens Italia a Zandvoort hun rondjes reden. Seizoen 1995 is ook het enige seizoen dat de auto ingezet is. In seizoen 1996 werden spoilers en bodykits toegepast om de Ghibli te verbeteren en de Open Cup 'Evoluzione’ modellen uit 1996 zien er dan veel opgefokter uit dan versies uit 1995, die eigenlijk dezelfde uitstraling hebben als de straatmodellen. In 1996 was weer een vol seizoen van negen races gepland, maar na twee rondes trok Fiat de stekker uit het project. Volgens de veilingomschrijving van Bonhams is de hier getoonde Ghibli de enige Open Cup die nog in oorspronkelijke staat verkeert. De auto stond op de veiling zoals hij in 1995 het circuit verliet, met slechts 1600 km op de teller.

Vuil maar geheel origineel
De eigenaar/coureur was destijds de Italiaan Maurizio Sconti. Hij behaalde met de auto een 8e plaats over all in het seizoensklassement. Nadat hij de laatste race op Magny-Cours gemist had, heeft Sconti de Ghibli weggezet, waarmee hij van het toneel verdween totdat de auto ‘boven kwam drijven’ op een gerechtelijke veiling in Varese. De Maserati was zeer vuil, maar nog geheel origineel en praktisch zoals hij in 1995 voor het laatst geracet had, inclusief verzegeld differentieel en motormanagement systeem. De nieuwe eigenaar kocht de auto eind 2005 en bracht hem direct naar Candini, waar ‘00361226’ grondig onder handen genomen werd. De motor, versnellingsbak, koppeling, turbo’s en elektrische bedrading werden nagekeken en waar nodig werden de versleten onderdelen vervangen. De ophanging werd schoongemaakt en gejusteerd, en de remmen werden onder handen genomen. De carrosserie werd ook gerestaureerd, maar zonder het originele karakter aan te tasten. In 2006 bleek de motor nog steeds 330 PK te produceren. Na de restauratie is de Ghibli niet meer gebruikt, behalve voor een korte fotoshoot, en in deze perfecte staat werd de auto aangeboden tijdens ‘Gstaad’.

Opnieuw naar Zandvoort
De koper, een Nederlandse verzamelaar/liefhebber, bracht de auto vervolgens opnieuw naar Candini, waar hij weer volledig nagekeken werd en ook de motor de nodige service onderging. En op 30 mei 2007 was het dan zo ver: de gele Ghibli Open Cup met nummer 14 zag weer een circuit van dichtbij. Hetzelfde circuit waar hij in exact dezelfde specificaties 12 jaar geleden voor het laatst geweest was: Zandvoort. Ondergetekende had de eer dit uitje te mogen vastleggen en om een laatste ontbrekend onderdeel te mogen toevoegen. Sinds deze dag zit er namelijk weer een gouden klokje in de auto...

line 02

Corsa MEDIA

up

Maserati Ghibli Open Cup